Jak uczyć się słówek, czyli co oznacza znać słowo

Aby wiedzieć jak uczyć się nowych słów warto zacząć od początku. Zanim zanurzymy się w morzu możliwości, trików i sposobów należy być świadomym co właściwie chcemy osiągnąć. W tym celu, uderzając w nieco filozoficzne tony, należałoby wyjaśnić co w gruncie rzeczy oznacza znać słowo.

Skąd zamieszanie?

Czy mogę powiedzieć, że znam słowo jeśli…

…wiem jak użyć tego wyrazu, ale nie pamiętam jak go zapisać?

…znam znaczenie, nie wiem jak je poprawnie wymówić?

…znam znaczenie, pisownię, wymowę, ale nie umiem użyć słowa w kontekście?

…używam go w kontekście, ale nie znam kolokacji i pozostałych znaczeń?

Podobne pytania można mnożyć, istnieje wiele wariacji. Okazuje się, że banalna z pozoru kwestia potrafi przysporzyć sporo trudności. Próby jej wyjaśnienia podjęto już w połowie dwudziestego wieku.

Co oznacza znać słowo?

Na tak postawione pytanie do dziś nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co wcale nie znaczy, że nie wiemy na ten temat wystarczająco dużo. Możemy wymienić co z pewnością składa się na znajomość słowa i są to:

  • forma
  • znaczenie
  • użycie

Forma

Wiemy jak wymówić dane słowo, znamy pisownię, potrafimy również rozpoznać afiksy.

Znaczenie

Pod tym pojęciem rozumiemy sens danego słowa, a także znajomość synonimów.

Użycie

Umiejętność wybrania odpowiedniego słowa w określonej sytuacji oraz w nowym kontekście, w którym do tej pory nie był widziany przez uczącego się. To także znajomość funkcji gramatycznych, kolokacji, ograniczeń dotyczących stosowania.

Znajomość słownictwa to nie tylko ilość poznanych wyrazów, przynajmniej w wystarczającym stopniu (aspekt ilościowy), ale także jakość rozumienia, świadomość niektórych elementów znaczenia, szczególnie tych rozumianych przez członków danej społeczności językowej (aspekt jakościowy).

Co należy wiedzieć o słowach których (się) uczymy?

Czy aby sprawnie się komunikować należy wiedzieć to wszystko? Niekoniecznie. Celem nadrzędnym jest porozumiewanie się właśnie. Pamiętajmy jednak, że aby robić to precyzyjnie i adekwatnie do sytuacji warto być świadomym czegoś więcej niż tylko znaczenia słowa lub jego odpowiednika w języku ojczystym.

Poznawanie słówek jest procesem długotrwałym i to normalne. Za każdym razem gdy widzimy poznane słowo w innym kontekście możemy dowiedzieć się o nim czegoś nowego, a to zajmuje czas. Są jednak aspekty których powinniśmy być świadomi od początku. Poniżej znajdziecie mój top 3 elementów, na które zwracam uwagę poznając nowe słowa.


WYMOWA

Poprawna wymowa jest kluczowa, bez względu na to czy jesteś nauczycielem czy uczniem. Wymawiając słowo intuicyjnie powielamy błędne nawyki i marnujemy okazje do utrwalenia. Wierzcie mi, lepiej zacząć wcześniej niż później :).


PRZYKŁADY UŻYCIA

Im więcej tym lepiej, dzięki nim jesteśmy w stanie dokładniej uchwycić znaczenie słowa.


KOLOKACJE

Kolokacje to zestawienie słów, które są naturalne dla rodzimych użytkowników języka na przykład silny wiatr. Szczególnie lubię wyłapywać je podczas czytania, ale w przypadku wyrazów najczęściej używanych takich jak chociażby think warto zerknąć od razu do słownika.


Ku pokrzepieniu serc napomknę, że mówiąc o poznawaniu różnych elementów znaczenia nie mam na myśli uczenia się ich na pamięć, wkuwania czy studiowania. Wystarczy z ciekawością spojrzeć na słowo, jak na byt nieco bardziej złożony. Używajmy nowych wyrazów od razu, cieszmy się nimi, jednocześnie dowiadujmy się o nich coraz więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *